Jana Čechráková
terapeutka EFT, techniky kvantového doteku matrixu (TKDM) a metody ACCESS BARS

Relaxace a relaxační cvičení jako součást životního stylu

Co to vlastně je relaxace?

Obecně lze relaxaci chápat jako činnost, u které si odpočineme. Je to tedy stav velmi individuální. Někdo relaxuje u zajímavé knížky, někdo poslouchá příjemnou relaxační hudbu a jiný miluje horké koupele s přidáním některého vonného olejíčku. Záleží na každém z nás, co nám vyhovuje a u čeho jsme schopni po náročném dni „vypnout“ a zregenerovat své fyzické i duševní síly.

Kromě těchto našich individuálních způsobů odpočinku, existují také další relaxační cvičení, které dokáží odstranit napětí v tělesné a mentální oblasti. Mohou to být různé typy masáží, dechová cvičení, jóga, wellness procedury apod. Napětí brání člověku, aby mohl v plné síle využívat svých schopností  a užívat si naplno stav duševní pohody. Vědomé uvolnění v oblasti těla a mysli se tedy stává prostředkem pro regeneraci sil a významně přispívá k celkovému zdraví každého z nás.

Relaxace

Jak a proč relaxovat?

Naštěstí stále více lidí si začíná uvědomovat, že péče o duševní a fyzické zdraví by se měla stát součástí každého dne. Velmi často se hovoří o zdravém životním stylu nebo o wellness. Přitom ale nejde o nic nového, co by lidé neznali. O harmonii těla a ducha usilovali lidé už ve starověku. Od pradávna lidé touží po vyrovnanosti, chtějí dosáhnout harmonie, souznění s okolím a hlavně se sebou samým!

Člověk, který dokáže relaxovat, uvolnit se, odpočinout si, který si najde čas sám pro sebe, mívá pevnější duševní i tělesné zdraví, lepší pracovní výkonnost, lépe se soustředí, méně unaví, bývá v životě spokojenější. Naopak jedinec příliš napjatý a ve stresu si počíná křečovitě, bývá podrážděný, náladový, úzkostlivý, konfliktní, nesoustředěný, jeho pracovní výkonnost klesá, mívá poruchy spánku. Trvalá tenze může mít i vážnější zdravotní důsledky – je jednou z příčin (i projevů) tzv. civilizačních chorob.

Dobrou zprávou je, že relaxaci je možné se naučit. Je lepší začít od snazších způsobů a cvičení k obtížnějším. Každý si může vybrat pro sebe to, co mu nejvíce vyhovuje. A nehledejte v tom nic složitého! Vždyť relaxace je jedna z nejpřirozenějších věcí na světě! Období aktivní činnosti se střídá s příjemným odpočinkem.

Ano, dnešní doba je složitá a pro mnoho lidí velmi náročná. Na organismus působí skutečně velké množství negativních faktorů a vytváří stres. Celé tělo je následně pod stálým napětím. Někteří jedinci jsou dokonce vystaveni takovým dávkám stresu, že ani spánek nestačí na jejich uvolnění. Přitom odpočinek brání nadměrné únavě, napomáhá lepší a efektivnější výkonnosti práce a zvyšuje její produktivitu. Brání vyčerpání, které vás jinak činí nervózními a podrážděnými i v noci. Dovoluje vám tak rychleji usnout a spát kvalitnějším spánkem. Odpočinek je důležitý i pro vaše fyzické tělo. Odpočinkem zabráníte napětí ve svalech, omezené hybnosti, bolestem hlavy, krční páteře a zad. Dochází totiž k uvolnění blokád v postižených oblastech a k uvolnění proudění přirozené energie.

Relaxační cvičení pro každého

Již si uvědomujete význam relaxace? Jakou techniku zvolíte je zcela na vás, ale hlavně relaxujte! A pravidelně!  Pro ty z vás, kteří mají rádi vizualizaci a pohodlí vlastního domova, nabízím 3 typy „domácích“ relaxačních technik:

1. relaxační cvičení – pozorování mráčků

relaxační cvičení – pozorování mráčků

Pohodlně se posaďte na vaše oblíbené místo, zavřete oči a chvilku volně, přirozeně dýchejte.

Představte si, že ležíte na krásné zelené travičce ve stínu blízkého keře a pozorujete mráčky, jak plují po obloze, jak se mění. Zkuste vnímat tvary mráčků, co vám připomínají? Vraťte se do dětských let a popusťte uzdu vaší fantazii. Je krásné, teplé počasí, slyšíte bzučet včelky, zpívat ptáčky, občas kolem vás proletí motýl.  Máte spoustu času, nikam nemusíte, nic nemusíte. Jen ležíte a pozorujete. Je vám dobře. V tuto chvíli vám nic neschází.

Vaše myšlenky volně plynou. Nesnažte se je ani posilovat, ale ani zahánět. Nechte je úplně volně přicházet i odcházet. Vnímejte zvuky, barvy a pocity klidu a harmonie. Po skončení pomalu otevřete oči a ještě chvíli setrvejte na místě.

Pokud máte možnost vyrazit do přírody a pozorovat mráčky naživo, neváhejte a šup ven! 🙂

2. relaxační cvičení – mentální zahrada (chrám)

relaxační cvičení – zahrada

Posaďte se pohodlně na vaše oblíbené místo, zavřete oči a chvilku přirozeně dýchejte.

Představte si, že sedíte v zahradě a máte kouzelnou moc vytvořit kolem sebe cokoli, co je vám příjemné. Vysázejte svou myšlenkou vaše oblíbené květiny, vyčarujte zahradní nábytek, altánek, potůček, fontánku, sochy, keře, stromy… cokoli, co chcete ve své zahradě mít.  Můžete do své zahrady pozvat lidi, se kterými je vám dobře. Ale stejně tak tam můžete být sami a užívat si samoty a té krásy kolem. Až budete mít svou zahradu vybudovanou, jen klidně seďte a vnímejte, jak uvnitř sebe cítíte radost, klid a harmonii. Vnímejte vůni vaší zahrady, teplotu, barvu květin, keřů, stromů a hlavně vaše pocity klidu a harmonie. Po ukončení pomalu otevřete oči a ještě chvíli v klidu setrvejte na místě.

Varianta pro muže: místo zahrady si můžete představit váš vysněný „chrám“, může být někde na ostrově nebo kdekoliv jinde, může být uzavřený nebo otevřený, může mít různá masážní vybavení včetně vířivky, můžete tam být sám nebo mít společnost, je to opět zcela na vás, jak bude váš chrám vypadat. Důležité je, abyste se v něm cítil dobře. Abyste opět vnímal klid, hluboké uvolnění a harmonii.

relaxační cvičení – bílé plátno3. relaxační cvičení – bílé plátno

Pohodlně se posaďte na vaše oblíbené místo, zavřete oči a opět v klidu a přirozeně dýchejte.

Představte si sebe jako jediného diváka v kině. Sedíte v prostředku hlediště a pozorujete bílé plátno, přes které se vám pravděpodobně budou honit vaše myšlenky. Nedělejte vůbec nic, jen ty vaše myšlenky sledujte, jak přicházejí a zase odcházejí. Po chvilce jistě zjistíte, že jsou okamžiky, kdy plátno je čisté a prázdné. Jako by se vaše myšlenky na chvilku zastavily. Jde třeba jen o pár vteřin, ale jste schopni vnímat chvilku bez myšlenek. Nedělejte nic víc, jen sledujte a vnímejte tu chvíli „ničeho“. Jak se cítíte? Provádějte toto pozorování jak dlouho potřebujete a vnímejte své pocity

Po ukončení pomalu otevřete oči a ještě chvíli v klidu setrvejte na místě.

Máte chuť zapojit některá relaxační cvičení do vašeho životního stylu?

Doufám, že aspoň jedna z těchto 3 technik vás zaujala, a že si ideálně každý den najdete pár minut času sami pro sebe a pro svou relaxaci. Vaše tělo i mysl vám to stokrát oplatí!

Pokud máte jakýkoli problém s přetížeností a s tím, jak zvládat svůj život tak, abyste byli spokojeni,  jsem vám plně k dispozici také jako terapeutka. 🙂

Krásný den!

Sdílejte na sociálních sítích...
Share on Facebook
Facebook
1Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Nový článek v blogu

Časté zapomínání

13.09.2018

Nikdo z nás není dokonalý, aby si pamatoval všechno, co kdy udělal nebo má zrovna udělat. Zapomínání je úplně normální obranným mechanismem člověka, který zajišťuje, abychom nebyli přehlceni nedůležitými informacemi, termíny, čísly, jmény, barvami, situacemi… Zcela jiné je to však v případě, kdy zapomínáme často a kdy se nejedná zcela o nedůležité věci, ale naopak o to, […]

Sdílejte na sociálních sítích...
Share on Facebook
Facebook
3Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Zaslání nezávazného dotazu do Online poradny