Jana Čechráková
terapeutka EFT, techniky kvantového doteku matrixu (TKDM) a metody ACCESS BARS

Deprese aneb když strach vítězí a smutek bolí

Deprese je označována jako nemoc. Není to jen špatná nálada, ale skutečně nemoc celého organismu, kdy dochází k hlubokým zásahům do každodenního života. Každý smutek však neznamená depresi, i když často lidé označují svůj momentální stav jako depresivní. Jde však jen o přechodnou nespokojenost se svým životem.

žena trpící depresí

Jak se odlišuje smutek od deprese?

Deprese je intenzivnější a hlubší než smutek, trvá déle a narušuje každodenní fungování. Deprese se dělí dle formy postižení na mírnou, střední a těžkou.

Hlavním příznakem deprese je porucha nálady, ovšem kromě nálady je zasaženo také myšlení, chování i tělesné fungování.

Většina lidí v depresi cítí únavu, tíhu, malátnost, vyčerpanost. Pocit ztráty energie může dojít do takového stupně, že člověk je schopen jen ležet. Intenzita obtíží může kolísat v průběhu dne. Někomu bývá nejhůře ráno, jinému naopak večer. Pocity nedostatečnosti a méněcennosti vedou k vyhýbání se lidem. Psychické tempo se snižuje, myšlení zpomaluje.

Příznaky a projevy deprese

  • přetrvávající smutná, úzkostná nebo »prázdná« nálada
  • pocity beznaděje, pesimismus
  • pocity viny, bezmoci, ztráty smyslu života
  • ztráta zájmu nebo radosti z koníčků a činností, které vás těšily
  • ztráta zájmu o sexuální život
  • nespavost, předčasné ranní probouzení, nebo naopak nadměrná ospalost a spavost i během dne
  • ztráta chuti k jídlu, výrazné snížení váhy, nebo naopak přejídání se a přibývání na váze
  • pokles energie, únava, ospalost, malátnost – jednoduché činnosti vyžadují nadměrnou námahu
  • nadměrné polehávání nebo posedávání, nemožnost se přinutit k činnosti, odkládání činností
  • myšlenky na smrt nebo sebevraždu, pokusy o sebevraždu
  • neklid, nervozita, nadměrná podrážděnost, výbušnost
  • potíže se soustředěním, zapamatováním, rozpomínáním a s pamětí vůbec (naštěstí přechodné) a problémy s rozhodováním
  • přetrvávající tělesné příznaky, jako je bolest hlavy, poruchy trávení, zácpa, dlouhodobé bolesti
  • tíha na hrudi, ztuhlost tělesného svalstva, snadná únavnost
  • nadměrná ustaranost, časté pocity napětí

Kde mají tyto příznaky původ? A jak se zbavit deprese?

Zkuste si sednout s kusem papíru a tužkou a popravdě vypsat všechny situace a události, které vás v životě stresují. Jednoduše vše, co vás v životě nečiní šťastnými, co se vám nelíbí. Nebude to jedna věc, pravděpodobně budete mít seznam delší. Mohou na něm být mezilidské vztahy, které vám brání ve výkonu povolání, ale i vztahy v rodině nebo v okruhu známých. Můžete se trápit finančními potížemi, politickou situací, zdravotním stavem atd. Nic necenzurujte a vše poctivě vypište.

Příznaky deprese – seznam situací, které mě v životě stresují

Takto podobně může seznam vypadat…

Ale pozor! Zkuste při vypisování zapojit vaše srdce, vaše pocity. Zkuste odsunout logické myšlení a vaše ego, zaměřte se na sebe, na to, s čím opravdu rezonujete. Jde o to, že např. víte, že máte hodného, milého partnera, který je dokonce finančně dobře zajištěn, dokonce vás miluje! Rozum a společnost vám napovídá, že máte být spokojeni s tím, co máte! Ale přesto vám něco uvnitř vás našeptává, že ve skutečnosti je to jinak. Věřte svým pocitům a tělesným projevům. Vaše tělo nikdy nelže, takže pokud cítíte vnitřní napětí a logika vás nutí učinit nějaký krok, věřte vnitřním projevům svého těla!

Překvapuje vás, co všechno v životě není tak, jak byste si přáli? Nyní je čas začít tento seznam řešit.  Už jen proto, abyste se cítili dobře. A řešení se najde vždy. Nemusíte hned změnit zaměstnání, i když možná k tomu dojde, ale když odstraníte příčinu stresu, kterou s ním máte spojenou, můžete se ve vaší práci přesto cítit dobře. Nebo se najdou řešení, která jste předtím neviděli. Pro vyřešení jakéhokoli problému je nutné podnikat ty správné kroky. Čekat, že nás z našich potíží „vytáhne“ pomoc zvenčí, je běh na dlouhou trať a navíc velmi nejistá.

Když začneme zjišťovat, co stojí za nevysvětlitelným onemocněním, zjistíme, že jsou to jen naše vlastní přesvědčení a neochota mnohdy změnit své postoje či situace, ve kterých žijeme.

Pak není divu, že zažíváme stres, který je dlouhodobý. A protože jsme ignorovali prvotní příznaky, které se objevovaly již dlouho před propuknutím problému, náš stav se zhoršil.

Nejjednodušší a nejúčinnější řešení je odstranit příčiny všech našich stresů, které se nám skrývají v našem vědomí. Tím postupně získáme zpět energii, vitalitu a vrátí se nám veškerá chuť do života. A to stojí za to!

Nevíte si rady, potřebujete pomoci?

Pokud budete mít zájem o terapii, v které se můžeme zaměřit na konkrétní aspekty života, které u vás deprese spouští, neváhejte mi kdykoliv napsat nebo zavolat.

Sdílejte na sociálních sítích...
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Nový článek v blogu

Časté zapomínání

13.09.2018

Nikdo z nás není dokonalý, aby si pamatoval všechno, co kdy udělal nebo má zrovna udělat. Zapomínání je úplně normální obranným mechanismem člověka, který zajišťuje, abychom nebyli přehlceni nedůležitými informacemi, termíny, čísly, jmény, barvami, situacemi… Zcela jiné je to však v případě, kdy zapomínáme často a kdy se nejedná zcela o nedůležité věci, ale naopak o to, […]

Sdílejte na sociálních sítích...
Share on Facebook
Facebook
3Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Zaslání nezávazného dotazu do Online poradny